Ga verder naar de inhoud

Belisol zoekt franchisenemers met voeling met de bouwsector

"Je moet een ondernemer wel ondernemer laten zijn"

Belisol is als leverancier van kozijnen en deuren ook in Nederland een zeer bekende naam. Niet alleen de omzetten groeien, ook de formule blijft groeien. In Nederland is nog zeker ruimte voor tien franchisenemers. “Ondernemers die vooral expert zijn in klantbeleving”, zo omschrijft Nicolas Thiel, directeur Belisol Nederland, de belangrijkste functie-eis.

Belisol is in België, Frankrijk en Nederland een grote speler in het leveren en plaatsen van kozijnen en deuren. “De Nederlandse markt heeft een grote groeipotentie. Er is absoluut nog ruimte voor diverse franchisenemers”, weet Thiel. “Elke franchisenemer krijgt exclusiviteit in een regio. Op dit moment zoeken we bijvoorbeeld naar ondernemers die een showroom willen vestigen in Limburg en regio Nijmegen. Daar liggen gelijk een hoop nieuwe leads klaar voor eventuele franchiser.”

2021 meest succesvolle jaar voor Belisol, met meer in het vooruitzicht

“Een nieuwe franchisenemer komt ook direct in goede periode binnen.” Zegt Thiel. Alle franchisenemers in Nederland, echt alle, hebben het afgelopen jaar een flinke omzetstijging gehad. 2021 was een recordjaar voor de formule in Nederland.

Dit was deels te wijden aan corona uiteraard, maar ook omdat isolatie een steeds belangrijker aspect wordt voor veel consumenten. Omdat de formule met haar producten aan alle normen voldoet, was dit een grote bron van inkomsten.

“Het aantal leads, oftewel potentiële klanten, is het afgelopen jaar daardoor ook enorm gestegen.” Vertelt Thiel. “Verwachting is dat dat dit nog alleen maar voor meer leads gaat zorgen in 2022 en aankomende jaren.

Voeling met de bouwsector

Is het belangrijk dat een potentiële ondernemer ervaring heeft in de kozijnenbranche, of bepaalde diploma’s? Thiel: “Vakinhoudelijke kennis, dat leren we je wel. Een ondernemer moet natuurlijk wel voeling hebben met de bouwsector. Als je daar geen affiniteit mee hebt, dan is er geen match.” De ondernemers die Belisol zoekt, hebben minstens 5 jaar ervaring in een commerciële, dienstverlenende organisatie en minimaal 3 jaar aantoonbare ervaring als leidinggevende. De minimale eigen inbreng bij het opstarten van een vestiging is 50.000 euro.

“Wat ik cruciaal vind: dat het mensen zijn die commercieel kunnen nadenken, die alle prioriteit leggen bij het leveren van een goede dienstverlening. Een ondernemer bij Belisol moet expert zijn in klantbeleving. Natuurlijk doe je dat binnen een economische realiteit, met een winstoogmerk. We zoeken mensen die de ondernemersgeest in zich hebben en die er hard voor willen werken.” De vakinhoudelijke kennis zit hem natuurlijk ook in het personeel. “De gemiddelde vestiging heeft ongeveer 10 medewerkers; een grote vestiging heeft er wel 30. Dat zijn mensen op administratief gebied, sales, en natuurlijk technisch goed geschoolde monteurs.”

Training ‘on premise’

Een nieuwe franchisenemer bij Belisol doorloopt een uitgebreid trainingstraject. “Je komt eerst een week naar ons hoofdkantoor. Daar leggen we de basisvaardigheden uit en alle eigenschappen van onze producten. Daarna volgt in de eerste zes maanden nog een training ‘on premise’, in de toonzaal van de ondernemer, gemiddeld een of twee dagen per week.” De lengte van de begeleiding staat niet vast, maar kan van persoon tot persoon verschillen. “Soms hebben we ondernemers met een sterk commercieel profiel die technische bagage mist, of andersom. Soms vinden we een persoon die alles in zich heeft en al na een week in staat is om alleen door te gaan.”

Een franchisenemer krijgt natuurlijk klanten die spontaan de showroom binnenlopen, of die een lokale marketing-uiting hebben gezien. “Maar een groot deel van de klanten komt binnen via de marketing die vanuit het hoofdkantoor wordt gevoerd. Wij spenderen daar aardig wat effort aan, daarom is klantgerichtheid ook zo belangrijk. De ondernemer moet in de praktijk waarmaken wat wij in onze marketing verkondigen. Met onze kanalen, zoals de website en het telefonisch kanaal, zijn we in staat om de ondernemers voldoende leads te bezorgen zodat hij direct kan beginnen.” De klant laat weten in welk product hij geïnteresseerd is en in welke regio hij woont, en komt zo terecht in de dichtstbijzijnde toonzaal, of kan een afspraak maken met een adviseur.

Belisol ontzorgt

Elke franchisenemer bij Belisol regelt activiteiten als personeelszaken of de boekhouding volledig zelfstandig. “Natuurlijk hebben we IT-systemen om de ondernemers te ondersteunen. Maar je moet een ondernemer wel ondernemer laten zijn. Dat is een van de redenen dat we voor franchise hebben gekozen. We bieden onze franchisenemers houvast als ze dat nodig hebben; ze kunnen ons vragen stellen, en hun resultaten benchmarken, maar we willen onze ondernemers niet te veel bij het handje nemen.”

Bijzonder is dat de franchisenemer bij Belisol geen franchisefee, omzetfee, of marketingfee betaalt. Thiel: “ De ondernemers betalen helemaal geen fee. De fee zit verweven in de prijs van de bestellingen.” Als een klant een kozijn bestelt in de showroom, dan wordt die door de ondernemer besteld bij het hoofdkantoor. Het kozijn wordt volgens specificaties vervaardig en bij de franchisenemer afgeleverd, die vervolgens zorgt voor plaatsing bij de klant. “Wij werken bewust niet met fees. We willen de franchisenemer niet telkens confronteren met een nota voor de fee-afdracht. We willen de focus op de klant, niet op de fee.”

Franchisemeetings

De franchisenemers van Belisol kunnen met hun ondernemerskwaliteit ook op een andere manier bijdragen aan de ontwikkeling van de formule. Tijdens de franchisemeetings, driemaal per jaar, is er overleg met de franchisegever, over zaken als het marketingplan of strategische productkeuzes. “Het is een echt overlegplatform” vertelt Thiel. “We zien de ondernemers als onze partners, we voeren een open communicatie met elkaar. Het is heel belangrijk dat het hoofdkantoor en de franchisenemers dezelfde visie hebben. Iedere ondernemer kan onderwerpen op de agenda zetten die relevant zijn voor de anderen. Daar komen superideeën uit. Dat is het soort partnerschap waar we naar op zoek zijn. Partnerschap is de beste manier om op een duurzame manier ons netwerk uit te bouwen. De ideeën van onze franchisenemers moeten natuurlijk in lijn liggen met ons hoger strategisch doel: de beste leverancier van kozijnen en deuren in het land zijn. Dat is de maatstaaf waar we elke beslissing in onze franchisemeetings aan onderwerpen: draagt het bij aan de klantbeleving van ons merk?”

Franchisenemers in drie landen

45 jaar geleden rolde de advocaat Eugène Alen de wereld van kozijnen en deuren in. In 1977 richtte hij, met compagnon Guy Lambin, Belisol op. Het bedrijf is nog steeds volledig in handen van de familie Alen. De zaken verliepen zo voorspoedig dat het aantal showrooms in België gestaag groeide. In 1993 begon Belisol als franchiseorganisatie. Inmiddels zijn er meer dan 80 verkooppunten/ showrooms in België, Nederland en Frankrijk in handen van franchisenemers en er werken in totaal zo’n 1000 medewerkers.